Dag 03 - Mina föräldrar

Min mamma.
Min mamma Christina föddes som en finfin present på min morfars 25-årsdag.
Hon är uppväxt i stan men spenderade sommrarna i knävland där hon mjölkade korna ill Radio Guld för typ 25öre. Barnarbete kanske? =)
Hon har jobbat som lite alltmöjligt i sitt liv. I nattpatrullen när vi var småttingar, dagmamma till oss barn och en hel drös till, på ostfabrik (det är anledningen till att hon inte kan äta mögelost), på en reklamfirma m.m. Sent i livet kom hon på att det var undersköterska hon ville bli, så vid 35 års ålder satte hon sig i skolbänken tillsammans med 20 stycken 16-åringar, då började hon omvårdnadsprogrammet. När hon tre år senare gjort ett dunderjobb så firade vi med att åka studentflak. Allihop! Även vi ungar var med på flaket =) Ett minne för livet!
Att hon klarade av att läsa på gymnasiet samtidigt som hon hade ett hus, en bunt ungar och var ensamstående är ett mysterium för mig. Du gjorde det så bra, mamma! Jag är stolt!
Nu arbetar hon på attmarhem servicehus och har varit där i sisädär 10 år. När vi hade flyttat till matfors så jobbade hon några år på Thulegården.

Min mamma är en människa som är otroligt lugn. I alla situationer så behåller hon lugnet och tar allt med ett enromt tålamod. Hon har alltid tid att lyssna och ge råd. (Även om hon ibland kan vara lite väl opartisk..). Nått hon alltid säger är: "Det ordnar sig". Vilket det oftast gör på ett eller annat sätt. Jag älskar min mamma för att hon är den hon är och försöker adrig vara någon eller något annat. Hon står för det hon tycker, även om hon inte alltid delar med sig av sina åsikter. Hon uppfostrade oss på ett jättebra sätt och jag hoppas att jag kommer vara en lika rättvis och stödjande mamma till mina barn. Vi fick alltid vara med och bestämma vilket gjorde oss mer medvetna om det mesta. Som tex när man frågade mamma när man skulle komma hem på kvällen så fick vi oftast till svar:
"Vad tycker du själv?"
Det fick man sig en tankeställare av och fick själv ge en rimlig tid. Höll hon med så var det den tiden som gällde. Ömsesidig respekt skulle jag tro att det kallas =)
Vi var t.o.m med och bestämde vad vi skulle få för "straff" om vi inte höll tiden m.m. Som utegångsföbud och dyligt. Dock så tyckte mamma att vi var för hårda mot oss själva och då fick nog hon sig en tankeställare om on var för snäll =)

Jag älskar dig, mamma!



Min Pappa.
Min pappa Thommy är född och uppväxt i de mörka skogarna i norr =) Han är uppväxt i Rajastrand som ligger i Lappland. Där finns det han nu har som sin hobby och avkoppling, fiske och jakt. Han har en dröm om att få bosätta sig där påriktigt igen, men för tillfället så är hans barndomshem ett hus som används till lov, sommrar, helger och vissa veckodagar också.

Pappa var en jäkla buse när han var yngre. Ute och slogs och levde satan =) Jag trir nog att de flesta visste vem Thommy Persson var..lite ökänd sådär =)
Ett exempel är när han tog körkort. Han körde upp i närmaste "större stad" vilket var Vilhelmina ca 10mil från Rajastrand. När han hade klarat uppkörningen så frågade körskolläraren ifall pappa ville ha skjuts hem eftersom han ändå bodde åt det hållet. Pappas svar:
"Nejdå, jag har bilen parkerad därborta."
Han hade alltså tagit bilen till uppkörningen själv! Tokfan!

Pappa har också arbetat som lite alltmöjligt. Bland annat som väktare, lastbilschaffis (eller det kanske bara var när han hjälpte morfar?!), haft ett eget stängsel-företag, arbetat på vuxenskolan och nu så har han det mest prestigefyllda jobbet. Han är nu chef på medborgarhuset i Dorota och över all kultur och fritid i hela Dorotea kommun. Han har även gått från att varit buse till att sitta i kommunfullmäktige.
Pappa vill alltid stå på ungdomarnas sida vilket han har visat genom att han själv har startat och driver en ungdomsgård. Stolt!
Så nu vet alla vem Thommy Persson är, fast för andra orsaker än att han är en värsting =)

Pappa är en rättvis man med en enorm tandläkarskrcäk. (Han har flera gånger gått ut i garaget och dragit ut sina egna tänder istället för att gå till tandläkaren..). Han är noga med att ge beröm när man gjort något bra och fastän vi är så många ungar så har han gett oss alla så mycket kärlek och omsorg. Oavsett hur långt ifrån varann vi har varit så har han varit noga med att se till att vi ska veta att vi är nära hans hjärta. Han är en man som ofta vill ha rätt (och har det också), men han är lika duktig på att vara det första som erkänner när han har fel. "Nä, jeg ork int bäges" =)
Han är världens bästa pappa, och han är min pappa!
Jag älskar dig, pappa!



Sedan har jag en bonusmor sedan kanske 17 år tillbaka. Pappas Fru, Ingalill. Även kallad Plastis =)

Det är en kvinna som är en hejjare på att laga mat och baka kakor. Fråga bara mina bröder som i alla tiden varit ute i frysen kvällstid och snott kakor. Tillslut så fick hon tejpa dubbla varv åt alla håll runt kakburkarna för att få ha dom ifred =)

Hon har gjort ett jättebra jobb med allt som innebär när man ska ta hand om tio ungar. Hon har fyra barn sedan ett tidigare äktenskap och så har hon en son med min pappa. Med mig och mina fyra syskon så är vi ju ett mindre fotbollslag. Nu när jag själv är bonusmor så kan jag såhär i efterhand ha en förståelse och uppskattning vad hon verkligen gjort för oss. Det är fan inte lätt jämt att vara "plastis", Platis!
Jag kan även nu förstå hur mycket jobb som verkligen låg bakom bara ett sånt "enkelt" projekt som att åka på en skotertur. Bra jobbat! säger jag bara =)


Pappa, jag och Mamma på min bröllopsdag. ♥


Kommentarer
Postat av: Julia

De här ska jag inte ens försöka att slå, kanske ska länka direkt till dig haha :P

Tror pappa fäller en tår till och med ;)

2010-11-19 @ 18:23:28
URL: http://cholia91.blogg.se/
Postat av: plastis

Tack för att jag var med på ett hörn också. Älskar dig!

2010-11-20 @ 07:41:30
Postat av: Mamma

Oj,oj,oj Jessica hur du kan skriva, minnen och på detta vis. Jag har både skrattat och gråtit (glädjetårar). Man blir berörd av dina ord. ÄLSKAR DIG! Ser fram emot fler blogg inlägg.

2010-11-20 @ 23:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0