Dag 05 - Vad är kärlek?

Kärlek är något som är så otroligt stort och egentligen ogreppbart. Kälek är ju en av de saker här i livet som kommer både i stort och smått.
Jag älskar många och mycket men på så många olika sätt.
Jag älskar till exempel en redig köttbit, men den kärleken kan ju inte på något vis jämföras med hur jag älskar mina vänner. På samma sätt så kan ju inte den kärleken jämföras med kärleken till mina barn. Även där kan jag se skillnader. Inte på kärleken i sig, utan hur den uppstod.
När jag väntade Aron så sa alla att man blir blixförälskad så fort barnet är fött. Att man blir nerslagen av en så stark kärlek att man är däckad i veckor... Ingen nämnde någonsin om att det faktiskt kunde vara så att kärleken behövde få lite tid att växa fram. Så när jag inte blev sådär hejjdundrande blixtkär i mitt barn så trodde jag ju att det var nått fel på mig. Men efter ett tag så växte en kärlek fram som nu är starkare än det starkaste bandet i världen.
Men däremot när Tova föddes så var jag förbered på att det inte behövde vara superkärlek sådär på stuts. När det då inte fanns några "krav" eller förvantningar så fanns helt plötsligt det plats för en mer omedelbar kärlek. Nu kunde liksom känslorna få vandra fritt.
Men hur än kärleken har uppstått så älskar jag dom lika mycket, och jag skulle kunna både döda och dö för deras skull.

Käleken till mina föräldar, syskon och framförallt min man ska vi inte ens gå in på. Det skulle bli en halv roman...
Men jag hoppas att de som finns i mitt hjärta vet om det. Men man är ju allt för dålig på att visa och berätta det..
Tyvärr så är det ju när allt ställs på sin spets som kärleken visar sig som starkast. Det är ofta i kriser och när olyckan är nära som kärleken lyser som en stjärna en på en nattsvart himmel.
För några veckor sedan fick jag ett telefonsamtal där jag fick veta att en av mina närmaste vänner hade voltat med bilen. Hjärtat var i halsgropen och en av de första sakerna som dök upp i mitt huvud var "Fan, vad fort det kan gå..hoppas hon vet hur betydelsefull hon är för mig och att jag älskar henne". Jag fick genast ett behov att att meddela alla mina nära att jag älskar dom allihop. För man vet aldrig när olyckan är framme... (Det gick bra för min vän, hon hade verkligen änglavakt).

Allt du behöver är kärlek. Kärlek är allt du behöver. / John Lennon




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0