Vecka 20 och Ultraljud =)

Vecka 20
Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.

--------------------------
Igår var vi på Ultraljud på sjukhuset. Spännande som atten. Jag var i vanlig ordning jätte nervös och nojjig över att den lille bebisen hade dött imagen.. Men där låg h*n och skvalpade i vattnet..hehe..  Allt såg helt normalt ut. Jag blev ganska förvånad över at man fick en sån ingående koll. Hon visade och förklarade jättebra. Man fick t.o.m se hur hjärnan och kroppen såg ut i genomskärning. Alla hjärnhalvor och lillhjärna satt där det skulle och lilla hjärtat slog så fint. Mot slutet så rörde h*n på sig så det såg ut som att h*n vinkade lite till mamma och pappa =)
Det enda som var att anmärka på var att moderkakan sitter för livmoderöppningen så vi måste komma på en extra koll i v. 32. Men då brukar den flyttat på sig och det är inget farligt för barnet, men ligger den kvar så långt ner i vecka 36 så planerar man för kejsarsnitt, men som sagt; den brukar oftast flytta på sig innan v 32.

Sen var jag å unnade mig ett par "mammabyxor".. eller unnade mig är väl fel ord. Jag var tvungen. Kan nästan inte ha några byxor längre, de flesta går inte att knäppa och dom som går över magen tycker jag bara trycker och skaver. Men när jag kom hem så insåg jag att jag kanske skulle ha köpt en storlek större, så jag får nog ta å byta även omjag skulle vilja bo i de där byxorna frånochmed NU.

Nästa helg så åker vi uppöver, bara jag å Peter. Vi har inte varit till La Familia norröver bara vi två på två år tror jag. Vi har alltid några ungar med oss. Iof så är det ju ett barn med nu också,,men jag tror inte lilla knodden gör så mycket väsen av sig. Mer än när morfar pratar med honom/henne som han har utlovat.
Föresten så tror pappa att det är en tjej, mamma tror en tjej. Jag och P tror att det är en kille. Elin vill ha en lillasyster och Jullan vill bli moster till ett flickebarn. Nån mer som har nå förslag?

oj, det blev mycket den här gången.
Kram på er från Tjockisen (för nu börjar det äntligen synas liiite)

Kommentarer
Postat av: plastmormor

Jag tror också att det är en liten tjej! Kram

2009-01-30 @ 07:48:18
Postat av: Julia

Det är en tjej ditt lilla fettto ;) hihi Fast jeppe trodde pojke

2009-01-30 @ 10:34:06
URL: http://cholia91.blogg.se/
Postat av: plastis

Ni kan väl ge mig ett tips vad ni vill äta till helgen, "åtminstone" en dag! Kram

2009-01-30 @ 19:31:18
Postat av: Linnea

Jag vill också bli moster till en tjej =) är less på att brodera doptavlor till killar ;)Puss

2009-01-30 @ 22:04:54
URL: http://piga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0