V. 38 Färdigbakad och leveransklar

Vecka 38

Kroppen: Om inte barnet vänt på sig själv kan det bli tal om sätesbjudning då barnet föds med baken/benen först. Om kvinnan har rymligt bäcken kan det gå bra, i annat fall brukar barnmorskan hjälpa till att vända barnet för att undvika sätesbjudning. Man får då vila en stund och sedan kopplar man in CTG och dropp med livmoderavslappnande medel. Barnmorskan trycker sedan försiktigt barnet i rätt riktning. Det kan vara smärtsamt för mamman och barnet kan vilja vända tillbaks igen varför vissa sjukhus väljer att göra kejsarsnitt istället. (Vad skönt att bebisen har lagt sig rätt då)

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.
-------------------------------------------------

Bm besök idag.
Blodtryck: 134/74
Vikt: Har gått upp lite till så nu var hon nöjd =)
SF-mått: 32 cm
Hjärtljud: varierade mellan 146 och 166. Som vanligt med andra ord...

Idag pratade vi om förlossningen och om jag hade några frågor och så. Men jag är ganska lugn faktiskt. Jag känner fortfarande att det är inte någon mening att oroa sig och lägga energi på att vara rädd. Det är ju liksom ofrånkommligt vad som ska ske, och hur mycket jag än funderar eller oroar mig så vet jag ändå inte hur stark smärtan är och hur jag reagerar på den. Men såklart så kan jag få stunder då det slår mig att "shit! Jag ska klämma ut en unge genom min kropp, med bara mig själv som styrka!"

Nu är det bara ett skötbord som fattas, sen kan den lille prinsen eller prinsessan komma :) Kläderna är tvättade, sängen står klar, tvättlappar å sånt är inhandlat och BB-väskan är packad.

20 dagar kvar.
21 om morfar får bestämma och 28 om peter får bestämma, men det får dom inte =)

Nu: Tvättstuga
Sen: Göra ChileConCarne och åka till Maria.

//*J*


Bakifrån


Från sidan. Tjockiiis!


Bebins säng *längtar*

Kommentarer
Postat av: Pappa / Moffarn

Men snälla lilla du, varken du eller Peter vet va jag och TINDRA viskade om då du var här uppe, hon lovade mig att o5,39 den 24/6 dyker hon upp, så de så.

Å ni ska veta vad jag längtar att få se henne, så lita på att hennes födelsenr blir: 090624-

Kramar i massor

2009-06-04 @ 06:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0