V. 39

Vecka 39
Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.

Kroppen har också förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

-------------------------------------------

Nu börjar jag lessna... Ja, jag är liten om magen men det betyder inte att det inte är jobbigt.. Det är ju ändå en 3 kg bebis därinne som trycker och bökar runt. Fy, vad det måste vara trångt för stackarn..
Nu kan man "betta" på när den lille parveln tänker se dagens ljus. Syster (den entrepenören hon är) håller i bokföringen på vilken dag som jag kommer föda, jag tror att den som vinner får 500 kr (det var sista budet jag hörde). Jag skulle själv gissa på den 21:a...men jag får inte vara med att slå vad av nån konstig anledning =)

Det känns att jag har varit hemma länge nu, det är ganska långtråkigt. Samtidigt som jag skulle vilja hitta på en massa saker att göra så är det som att kroppen har ställt in sig på att "samla" energi och bara går på lågvarv.
Vi var iaf å köpte en bil i Söderhamn i måndags =) Det blev en volvo kombi 940 som är hur skön som helst att köra. Den liksom bara gliiider med på nått vis. Skönt att ha en till bil så jag inte blir så låst när P jobbar.

Nu: Kolla på Grey´s.
Sen: Sooooova... Kanske lyckas bättre än vad jag gjort de senaste nätterna...


Kommentarer
Postat av: pappa / moffarn

Är övertygad om att jag blir vinnaren, om inte på datumet men jag blir ju MORFAR och det är en vinst som slår det mesta. Å så till bilköpet, Har alltid sagt att volvo är gudomlig, Kramar till er där nere och hoppas att du har fått sova i natt. Pappa

2009-06-11 @ 08:19:16
Postat av: Julia

Men räcker det inte för guds skull att du ská få en bäbis ? ;O Måste du ha pengar också haha ? ;)

2009-06-11 @ 12:58:50
URL: http://cholia91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0