V. 26

Vecka 26
Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i t.ex vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna, om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.
--------------------------------------------
Sitter hos mor med en sjujävlig halsbränna och bara slappar... Jaghar blivit utkastad!! Nä, men lite fint bortputtad hemmifrån =) Peter å Peter skulle ha en "kill-kväll" med öl och hockey så jag for till mamma efter jobbet och sitter några timmar här. Får se om jag tar å skjutsar in dom till stan sen eller om jag bara åker hem å lägger mig. Är så trött i kroppen så det känns som att det är det som jag skulle behöva. Vila bort lite värk...eller det kanske inte går...

I måndags så var jag ledig så då for vi en sväng till Farmor. Jag, Jeppe och mamma tog en risk och satte oss i bilen med Jullan som förare =) Hon övningskörde till Ånge och var så duktig så =)
Det var riktigt kul att få träffa henne och se hur hon bor. Så var vi en sväng till fasters butik oxå, och mamma kom ut därifrån lite fattigare..hehe...
Kul att få komma bort lite, men jag fick ganska ont i höfterna efter några timmar i bil. Men det är sånt man får ta...

Imorgon så fyller Peter år så vi får väl lite besök av barna på kvällen skulle jag tro, jag har inte bakat nått och tänkte nog inte göra det heller... fy, vilken dålig sambo jag är... Det blir nog köpe-kakor =) Eller iof så bakat hallongrottor med Elin förra helgen.

Oj, det vart ganska långt idag...Ha det bra! Kram

Kommentarer
Postat av: plastis

Ge Peter en grattiskram från oss i Dorotea, ja 4 st måste det ju bli. Vi hoppas han frå en fin dag! Sköt om Er, och sjung en sång från plast mormor för er lilla skatt i di mage!/

2009-03-12 @ 10:20:23
Postat av: plastis

Det ska ju vara från och din, har nog varit från jobbet för länge! Kram

2009-03-12 @ 10:22:03
Postat av: Anonym

2009-03-12 @ 10:31:03
Postat av: Morfar,pappa,svärfar(snart)

Har skickat sms till Peter så jag hoppas att det gått fram. Önskar er en trevlig dag med lite tårta och mycket kärlek och omtanke. Kramar i massor från mig till er alla

2009-03-12 @ 10:33:27
Postat av: Julia

Ja jag är glad att ni inte ens tvekade att hoppa in i bilen igen när vi skulle åka hem ;D

2009-03-12 @ 15:56:14
URL: http://cholia91.blogg.se/
Postat av: Moffa

Ville bara tala om att jag köpte en napp till TINDRA i går i Östersund då jag å Ingalill for hem från Ånge. Kramar

2009-03-17 @ 11:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0