V 36

Vecka 36
Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Hur som helst är det bra att ta reda på hur förlossningsskedet går till och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2000-2500 gram och längden är ungefär 45 cm. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man t.ex puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

---------------------------------------------------------------------------------------
Var till BM i onsdags. Fick då en remiss till ett till ultraljud eftersom magen inte riktigt är så stor som den ska. Den håller sig inom "ramarna" men för säkerhetsskull så vill dom göra en extra koll.

Blodtryck: 124/ 74
Blodsocker: 5,6

SF-mått: 31 cm

Hjärtslag: 152 (varierade mellan 148 och 154)

I helgen som var så hade vi en liten grillfest här på fredagen. Tyvärr så var det inte så många som kunde komma, men det var mysigt när vi var få oxå. Vi grillade och satt ute i filtar till halv tolv å spelade Alias. När jag har skjutsat hem mor och de andra hade fått i sig tillräckligt alkohol-mässigt så for vi en sväng på Smedjan. Inge folk där så Älsklingen drack en öl sen for vi hem och sussade kudde.
På lördagen så begav vi oss av till norr. Mamma, Jeppe, Julia och jag hade en väldigt trevlig resa upp med många skratt. När vi kom upp så var det grillning och "grattning" av Julia som har fyllt 18 och Jens som fyllde 27 på Söndagen. Så spelade vi Kubb och kollade lite på ESC. La mig vid halv ett tror jag och sov kanske en timme totalt på hela natten. Jag hade sammandragnngar och ont i fogarna samt att jag sov brevid ett element! Min käre syster måste ha minst 40 grader i kroppstemp när hon sover. Heeeelt sjukt varmt! Jag försökte få upp ett fönster i husvagnen som vi sov i men utan resultat..så det var bara att svettas vidare..
På Söndagen så konfirerades Mattias och sen åt och fikade vi gottgott och sen bar det av hemåt.
En väldigt lyckad helg (bortsett från sovandet som uteblev).

//*J*

Justja! Grattis till syster som har tagit KÖÖÖÖRKORT!!!



Kommentarer
Postat av: Julia

Tack käre tjockis haha. Men ta med dig kylklampar nästa gång då! ;o "Personen" jag sov med inatt klagade dock inte haha ;)

2009-05-22 @ 14:06:17
URL: http://cholia91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0