2010.

2010.

"Årskrönika"


Om ni vill och orkar läsa allt så vore det ju trevligt, men sammanfattningen av året är mest för att jag ska ha att titta tillbaka på. Men läs gärna och kommentera ännu hellre =)


Januari

¤Januari var månaden då våra planer blev en aningens omkastade. Den 6:e så gjorde jag ett grav-test som visade positivt och gav svar på varför jag hade betett mig som en argbigga ett tag. Vi som inte kunde få barn på egen hand och fick kämpa i över tre år för att få Aron, hade nu blivit gravida utan att ens försöka. Alla känslor kom på enochsamma gång och det tog ett tag att smälta.

¤Vi började på allvar att planera bröllopet och skickade ut inbjudningar.

¤Aron spenderar sina dagar med att garva och springa i gåstolen. Han får även sina första små tänder.



 

-- ♦ --

Februari

¤Jag mår väldigt illa av graviditeten och är ganska trött mest hela tiden.

¤Banjo blir sjuk och det blir några vändor till vetrinären, vilket medför att vår planerade kryssning (i mars)tillsammans med min vän Maria och hennes sambo blir tyvärr inställd.

Sjuk voffsing.


¤Jag börjar inse att min fina klänning kanske inte kommer passa till bröllopet, så vi är på jakt efter sömerska.

¤Spenderar mycket tid med syster.

¤Aron säger Mamma och Pappa för första gången.

-- ♦ --

Mars

¤Peter fyller 40 år, dock uner väldigt lugna former då han inte vill ha nått kalas.

¤Jag börjar känna lilltösens rörelser i magen.

Lillmagen

¤Arons eksem på kinderna är jätte hemsk.



¤Jag går in i en "ålders/döds-ångest"-period, mår ganska dåligt.

¤Dom börjar med att renovera/tillägsisolera vårt hus.




-- ♦ --

April


¤Bröllopsplaneringen tar upp mycket tid. Det är mer än vad jag hade räknat med som ska ordnas.

¤Vi får äntligen något starkare till Arons eksem, en dunderkortison somn gör att i princip all eksem är borta på några dagar. Nu när jag tittar på gamla kort så förstår jag varför vilt främmande folk frågade varför han såg ut sådär i ansiktet (själv så tyckte vi nog att det inte var sååå farligt eftersom vi var vana med att han såg ut sådär..).
Här är nog det som värst:



¤Var på två ultraljud. På det första så visade det sig att bebben var mindre än vad vi trodde så vi fick återkomma efter några veckor. På det andra besöket så fick vi veta att det var en liten tös som låg lur där inne =)

¤Månaden handlar mest om att planera bröllop. Vi får äntligen tag på en vigselförättare från Härnösand, det var nog bra nära att det skulle blitt en kyrklig vigsel ändå om vi nte hade fått tag på Bertil. Vi provar tårtfyllningar, provar klänningen så magen får plats, skriver festprogram, bränner musik, ordar med lokal...hua.. Det var mycket att stå i..

-- ♦ --

Maj

¤Tårarnas månad. Jag fäller många tårar i frustration, av hormoner, av foglossningar, av stress och inte minst av LYCKA!

¤Jag blir totalt överaskad av min syster en fredagsmorgon klockan 8 då hon kommer och kidnappar mig. Möhippa! Jag var helt oförberedd, jag trodde liksom inte att det skulle bli nått eftersom jag inte hade hört ett pip om det och dels för att jag var gravid. Men oj vad fint dom hade fixat. Värsta mysfrukosten med vänner som fortsatte i en skattjakt på stan och lunch med fler överskningar. Sedan bar det av på Spa och allt avslutades med middag på Biteline. (Blir alldeles varm i kroppen när jag tänker tillbaka på alla som var med för min skull.) Tack Julia!


BRÖLLOP!

Jag blir Fru Wallgren en vacker lördag ute i det vårgröna. Björkarna hann precis slå ut och solen visade sin bästa sida. Jag är så nöjd med hur vigseln och middagen/festen blev, och jag är så lycklig att jag nu får kalla min man för min make =)




-- ♦ --

Juni


¤Syster tar stundenten! Duttig kicka =)


Jag och lilla-kulan väntar på att Julia ska komma ut på trappan..


Julia med sina fina skyltar

¤Vi var iväg på en Cinderella-kryssiing med storbarnen. Det var en "hit"!

¤Jag och Peter for på en minitripp till Mora. Tanken var att vi skulle köpa bil där, men bilen var inte vad vi trodde så det blev bara en skön "semestertripp" för bara oss två. (dock var vi iväg och köpte en bil samma kväll vi kom hem, fast på närmare håll =))


-- ♦ -- 

Juli

¤Har mycket ont. Både i fogarna och tidiga sammandragningar..


¤Aron fyller 1 år! Kalas!


¤Åker på mini-semestrar:
# En dagstur till Gröna Lund med storbarnen. Kan ha varit sommarens varmaste dag, vi höll på att avlida..


Peter och Joel påväg upp i FrittFall.

# Åker till rajastrand några dagar. Mys, mygg, mat och många familjemedlemmar.

Klockren bild på Aron och Moffarn.

-- ♦ --

Augusti

¤Skulle egentligen gått tillbaka till jobbet. Men stannar hemma ett tag till =).

¤Har en vattenledningsförbannelse över oss. VVS-snubbar är hit flera gånger. Mindre trevligt att ha problem med toaletten när man är högtjock och måste kissa fjortongångeritimmen...

¤Väntar, väntar, väntar och väntar på att bebben ska komma. Är riktigt less och har ont. Tiden sniglar sig fram...


-- ♦ --

September

¤Vi gör en stor ommöblering här hemma. Alla byter rum och vi hamnar i vardagsrummet. Så nu har vi alltså ett litet sovrum till den kommande bebisen och Aron, ett sovrum till Jonathan och Elin och vi har ett kök med öppen planlösning/vardagsrum/sovrum. Trångt men det är bättre så, så Aron får sova ostört när bebisen kommer.

¤Går på ett extra ul eftersom magen är så liten. Blir precis på gränsen "godkänd".

¤Måste bara klippa in någon som jag skrev då:
"Skönt att inte behöva vara ensam med alla barnen ifall förlossningen skulle sätta igång nattetid. Man vet ju inte hur fort det kan gå. Peter tror ju att det är "avklarat" på tre timmar. När jag protesterade och sa det till mamma, att man kan väl för fan inte gå från en förlossning på 16 timmar till tre heller, fick jag till svar att hon gick från 8 timmar med min älste bror till 15 minuter med bror nummer två =) Så okej då, det kan väl gå lite snabbare den här gången..."

Hahahahahahaaaaa!

Den 23:e så börjar mina värkar vid 8.30, vi åker in på förlossningen till 10.35 och vattnet går 10.45.
11.04 så är världens finaste flicka född!
(så ja.. det kan visst gå från 16 timmar till 15 minuter)

Titta, jag hann inte ens få av mig linnet =)

-- ♦ --

Oktober

¤Månaden går superfort. Vi anpassar oss till den nya familjemedlemmen.

¤Jag fyller 24, det firas som vanligt med sushi-lunch =)

¤Tova åker på sin första förkylning, Aron har sin sjuttielfte förkylning.

-- ♦ --

November


¤Snöööööö. Det blir vinter. Och det med besked!



¤Jag och småttingarna åker till Dorotea en helg.


¤Tok-bloggar. Utmaningarna gav verkligen utdelning.

-- ♦ --

December


¤Tova skrattar för första gången.


¤Är lagomt labil i humöret pga av olika anledningar.

¤Peter tok-jobbar, han får ett till extrajobb utöver sin heltidstjänst samt två extrajobb.

¤Firar Jul i Raja tilsammans med storfamiljen.

¤Firar Nyårsafton hemma tillsammans med nästan alla barn och maken, dock med magsjuka..

---- ♦ ----

Sammanfattning av 2010.


Ett omtumlande år på alla fronter.


¤Lycka
¤Dödsångest
¤Krämpor i alla former
¤Bröllop
¤Graviditet och Bebis
¤Arons framsteg

Nöjd?
Jorå så atte =)








Kommentarer
Postat av: Alfva

Underbar läsning! Jag har inte ens fått ihop min sammanfattning ännu, har inte tid känns det som! :) Men det passar väl bra i februari när man har glömt 2010? ;)

2011-01-07 @ 22:14:40
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Millan å Tuva

din årskrönika var jättekul att läsa.

Är kul när man går igenom allt som händer under ett år, och man kan konstatera att det är väldigt mycket! Och du som hann med både barn nummer 2 och gifta dig. Ballt!!!

2011-01-08 @ 10:37:03
URL: http://mojsgojs.blogg.se/
Postat av: Pappa/moffarn

Ja det var en underbar läsning, men i december sa

Aron Moffarns namn, det skall icke glömmas, Tomby

2011-01-08 @ 13:55:45
Postat av: Malin - Mamma till Novalee

Håller med dom andra :) jätte kul att läsa om ditt/erat år!

2011-01-08 @ 14:48:30
URL: http://irenemalinlarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0