En unge i minuten.

Tittar på gårdagens avsnitt av "En unge i minuten" på tv4play.

Det är med mycket blandande känslor...
Eftersom jag har mina två förlossning så nära i minnet och de var så otroligt olika varandra så väcker det lite känslor (och hormoner också kanske?).
Smärtan vill jag gärna förtränga men att föda barn är en sjukt häftig upplevelse. Jag är kanske en konstig människa, men jag tyckte om att stå i fokus och bli "omhuldad" och omhändertagen. Att få känna kroppen arbeta utan min kontoll är något man annars aldrig är med om, och aldrig trodde jag att jag skule klara av det. När jag fick Tova gick det så snabbt och gjorde så ont så ett tag skrek jag bara rätt ut i panik. Jag tänkte att det här klarar jag inte! Men det gjorde jag. Man har ju liksom inte så mycket till val när man väl ligger där..

Sedan är det ju lite coolt att ett av paren stämmer in på oss på nått vis..
¤ Pappan heter Peter.
¤ Dom har en pojke sedan innan.
¤ Dom hade svårt att få barn så dom fick hjälp med första barnet och andra barnet "bara hände" =)
¤ Deras första förlossning tog 8 timmar (min tog 16) och andra tog 4 timmar (inte ens 3).
¤ Dom fick en flicka som ska heta....japp, TOVA!

Visst var det lika?




Min förlossningssal när Aron föddes. Undra hur en riktig sal ser ut? Aron är född på en isoleringssal som dom väldigt sällan använder (det fanns inte ens alla saker där som ska finnas på en förlossningssal), och Tova är född i undersökningsrummet inne på förlossninsavdelningen (hann inte längre än så =))


Kommentarer
Postat av: isa

är de där nya el gamla förlossningen? tycker de ser ganka likt ut där jag låg..fanns inte så mycket mer än fotölj å ett bord.

2011-03-10 @ 15:18:43
Postat av: Jessica

Det är efter ombyggnationen iaf. Juli -09. Det är et gigantiskt rum med säng (och allt som hör till förlossningen), två fotöljer, bord, en utvikbar säng på andra sidan rummet, två avlastningsytor, garderober och så ett ganska stort badrum med badkar..

2011-03-10 @ 19:34:28
URL: http://mrsjessie.blogg.se/
Postat av: isa

men vad är skillnade då mellan en "vanlig" sal å isoleringssalen??

mitt rum såg oxå ut så där, fast jag hade sängen åt andra hållet...konstigt!



har för mej att isoleringssalen ska vara helt ren att de bara ska gå å spoal av allt me vattenslang efterråt.

jaja, men fint va de där på förlosningen iaf om man jämför me gamla förlossningen :) där fanns de inte äns toa/ duch på rummen:(

2011-03-11 @ 09:45:45
Postat av: Jessica

jag har ingen aning om hur ett "riktigt" rum ser ut eftersom jag inte varit på ett sånt =) Men dom sa iaf att det var isoleringsaslen vi var i när aron föddes. För dom fick hämta grejjer i andra salar flera ggr då det inte fanns på vår sal. Dom sa flera ggr att "vi använder typ aldrig den här salen"..

Ja, det är riktigt fräsht där tycker jag. Bra med sittbadkar också.

2011-03-11 @ 21:40:55
URL: http://mrsjessie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0