Rajastrand

Nästa ord är Rajastrand.

Åh, herregud vad mycket det finns att säga om detta ställe.. (Finns risk för lite rörigt inlägg)



Rajastand (även kallat Raja)är en liten by i Lappland. Det är en av mina absoluta favoritplatser i hela världen. Detta delar jag med många. Detta underbara ställe är alltså det hem där min farfar är född och uppväxt, där sedan min pappa har tutlat runt, fångat sin första fisk, täljt sin första smörkniv, simmat sig less i sjön, sedan kört (olagligt) sina första bilturer, fält sin första älg och sedan gått med alla sina barn på armen och visat med handen vad som är rätt och fel med kärlek i rösten.
Vi syskon har spenderat otaliga sommrar och vintrar här. Som barn (och vuxna) har vi lekt "dunk-kurragömma", pimplat, grillat korv, åkt skoter, firt jul, klättrat i träd, gjort oss illa, bakat kakor och läst sagor med farmor, och lekt och myst med farfar. Vi har busat, bråkat och inte minst skrattat och skaffat oss så enormt mycket minnen!


Nu när jag blivit stor så är det med glädje som jag nu får dela allt detta med min man och barn. Mina styvbarn älskar Raja lika mycket som jag och de längtar också varje år efter att få åka till "sommarstugan" som Jonathan säger.


Bara chill på gården



Bror Jens åker tefat på vägen i vintras.


Raja är förknippat med så mycket känslor. Glädjen över att få vara där med familjen, sorgen över att inte farfar finns där längre och att han inte hann få träffa mina barn, rädslan att det ska stå en björn bakom husknuten, lyckan när man ser barnen blir överförtjusta över att få en abborre och den lugna känslan som infinner sig när man sitter ute och allt man hör är sina egna andetag...



(bilder är ärligt snodda av syster Linnea)


Kommentarer
Postat av: Alfva

Wow, det där måste ändå vara det man kallar idyll! Önskar att jag hade något sånt ställe att förknippa min barndom med, men jag får skapa egna förutsättningar istället! :)

2011-09-05 @ 21:56:54
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Julia

Älskade Raja! <3

2011-09-05 @ 22:37:02
URL: http://cholia91.blogg.se/
Postat av: kicki-mamma/svärmor

Jag saknar Raja! Förr var jag där flera ggr/år. Det är något särskilt där, jag håller med!

2011-09-06 @ 22:34:17
URL: http://mrsjessie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0